ေပေလးပင္ သွ်င္ေလးပါး
ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၈၀၀-ျပည့္ႏွစ္ အင္း၀ေခတ္ မိုးညႇင္းမင္းတရားလက္ထက္ေရာက္လွ်င္ ေတာင္တြင္းႀကီးျမိဳ႔မွ တေဘာင္တစ္ခု
ေပၚထြက္လာခဲ့သည္။ အဆိုပါတေဘာင္မွာ "ဘုရားရွစ္ေသာင္း၊ ေလးေထာင္ေဆာင္း၍၊
ကိန္းေအာင္းစံရန္၊ ဓမၼခန္သည္၊ သံေတာင္ျဖိဳးျမင့္၊ စြင့္လိမ့္ေလ။
အကိုက္ေလးေဖာ္၊ ေျမမွေပၚေသာ္၊ ရွင္ေက်ာ္ေလးဦး၊ ခူးလိမ့္ေလ။ ခူးလည္းခူးလတံ႔၊
ကူးလည္းကူးလတံ႔၊ ျမဴးလည္းျမဴးလတံ႔ "လို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
တေဘာင္စကားအရ "အကိုက္ေလးေဖာ္" ဆိုသည္မွာ ေပပင္အစို႔ အကိုက္ေလးစို႔ ဟုဆိုလိုျခင္းျဖစ္ၿပီး ေပဆိုသည္မွာ စာေပကို ဆိုလိုသည့္အတြက္ စာေပက်မ္းဂန္တတ္ကၽြမ္းေသာ ရွင္သာမေဏပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္ ေလးပါး ေပၚမည့္အေၾကာင္း ငွက္ပစ္ေတာင္ ဆရာေတာ္မွအတိတ္နိမိတ္ ေကာက္သည္။
မၾကာမီ ထိုႏွစ္တြင္ပင္ ေတာင္တြင္းႀကီးျမိဳ႔ ေျမာက္ဘက္၊ ျမိဳ႔လုလင္ရြာ၊ သတိုးထမ္းရြာ၊ မက်ည္းေယာင္ရြာ တို႔မွာ ေပစို႔ႀကီး ေလးစို႔ ေျမႀကီးထဲက ေပၚထြက္လာ၍ ျမိဳ႔သူျမိဳ႔သားမ်ားက "ေပေလးပင္၊ သွ်င္ေလးပါး" ေပၚေတာ့မည္ဟုဆိုျပီး ၀မ္းသာအားရ ျဖစ္ၾကသည္။ ထိုနိမိတ္ အတိုင္း ၈၁၅-ခုႏွစ္အေရာက္တြင္
ေပေလးပင္ သွ်င္ေလးပါး-ဆိုသည့္ စကားသည္ ကိုလိုနီေခတ္ဦးပိုင္းမွ ေတြ႔ရေသာ စကားျဖစ္သည္ဟု ဆို၏။ ေရွးက စာေတြထဲတြင္ ထိုပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ အတၳဳပၸတၱိကို ေဖာ္ျပရာမွာ ေပေလးပင္ သွ်င္ေလးပါးအေၾကာင္း မပါပါ။ ထင္ထင္ရွားရွား စေတြ႔ရသည္မွာ ၁၉၁၁-ခုႏွစ္၊ ဦးေအာင္ဆိုသူ ျမန္မာပညာရွိႀကီး ေရးသားေသာ သွ်င္ဥတၱမေက်ာ္ႏွင့္ ခုံေတာ္ေမာင္က်ဘမ္း စကားစစ္ထိုးခန္း-ဆိုေသာ က၀ိေသနဂၤဗ်ဴဟာက်မ္းမွာ ျဖစ္ပါသည္။
တေဘာင္စကားအရ "အကိုက္ေလးေဖာ္" ဆိုသည္မွာ ေပပင္အစို႔ အကိုက္ေလးစို႔ ဟုဆိုလိုျခင္းျဖစ္ၿပီး ေပဆိုသည္မွာ စာေပကို ဆိုလိုသည့္အတြက္ စာေပက်မ္းဂန္တတ္ကၽြမ္းေသာ ရွင္သာမေဏပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္ ေလးပါး ေပၚမည့္အေၾကာင္း ငွက္ပစ္ေတာင္ ဆရာေတာ္မွအတိတ္နိမိတ္ ေကာက္သည္။
မၾကာမီ ထိုႏွစ္တြင္ပင္ ေတာင္တြင္းႀကီးျမိဳ႔ ေျမာက္ဘက္၊ ျမိဳ႔လုလင္ရြာ၊ သတိုးထမ္းရြာ၊ မက်ည္းေယာင္ရြာ တို႔မွာ ေပစို႔ႀကီး ေလးစို႔ ေျမႀကီးထဲက ေပၚထြက္လာ၍ ျမိဳ႔သူျမိဳ႔သားမ်ားက "ေပေလးပင္၊ သွ်င္ေလးပါး" ေပၚေတာ့မည္ဟုဆိုျပီး ၀မ္းသာအားရ ျဖစ္ၾကသည္။ ထိုနိမိတ္ အတိုင္း ၈၁၅-ခုႏွစ္အေရာက္တြင္
- ျမိဳ႔လုလင္ရြာမွ ေမာင္ဥကၠာ (သွ်င္ဥတၱမေက်ာ္)
- ေမာင္ညိဳ (သွ်င္မဟာသီလဝံသ)
- သတိုးထမ္းရြာမွ သွ်င္အုန္းညိဳ ႏွင့္
- မက်ည္းေယာင္ရြာမွ သွ်င္ေခမာ
ေပေလးပင္ သွ်င္ေလးပါး-ဆိုသည့္ စကားသည္ ကိုလိုနီေခတ္ဦးပိုင္းမွ ေတြ႔ရေသာ စကားျဖစ္သည္ဟု ဆို၏။ ေရွးက စာေတြထဲတြင္ ထိုပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ အတၳဳပၸတၱိကို ေဖာ္ျပရာမွာ ေပေလးပင္ သွ်င္ေလးပါးအေၾကာင္း မပါပါ။ ထင္ထင္ရွားရွား စေတြ႔ရသည္မွာ ၁၉၁၁-ခုႏွစ္၊ ဦးေအာင္ဆိုသူ ျမန္မာပညာရွိႀကီး ေရးသားေသာ သွ်င္ဥတၱမေက်ာ္ႏွင့္ ခုံေတာ္ေမာင္က်ဘမ္း စကားစစ္ထိုးခန္း-ဆိုေသာ က၀ိေသနဂၤဗ်ဴဟာက်မ္းမွာ ျဖစ္ပါသည္။
0 comments:
Post a Comment