မ်က္မျမင္ေတြ တစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ေယာက္ လက္ဆင့္ကမ္း ရပ္ေနၾကသလို ..........
တစ္ခ်ိန္တြင္ ထင္ရွားေသာ ပေရာဟိတ္တစ္စုသည္ ဗုဒၶထံပါးသို႕ ေရာက္လာ၍ ဗုဒၶႏွင့္ အခ်ိန္ၾကာျမင့္စြာ တရားေဆြးေႏြးၾကေလသည္။ ၎တို႕အထဲတြင္ အထူးဥာဏ္ပညာစြမ္းရည္ ထက္ျမက္လွသည္ဟု အသိအမွတ္ျပဳျခင္းခံရေသာ အသက္(၁၆)ႏွစ္ရြယ္ ကာပဋိကအမည္ရွိ ပုဏၰားလူငယ္တစ္ဦးက ဗုဒၶအား အေမးပုစာၦ ျပဳလုပ္ေလသည္။
“အရွင္ေဂါတမ၊ အစဥ္အဆက္မျပတ္ ႏွူတ္တိုက္ရြရြ ရြတ္ဖတ္၍ ဆင့္ကဲဆင့္ကဲ က်က္မွတ္ခဲ့ရေသာ မိရိုးဖလာ ေရွးေဟာင္းျဗာဟၼဏက်မ္းႀကီးမ်ား ရွိပါသည္။ ဤက်မ္းမ်ားႏွင့္ ပက္သက္၍ ျဗာဟၼဏ လူမ်ဳိးတို႕က “ဒါမွ အမွန္တရားျဖစ္သည္၊ အျခား ဘယ္ဟာမွမမွန္” ဟု တစ္ထစ္ခ် ယုံၾကည္ဆုံးျဖတ္ၾကပါသည္။ အရွင္ေဂါတမ၊ အဲဒီ့အေၾကာင္းအရာႏွင့္ ပက္သက္၍ ဘာမ်ားေျပာလိုပါသလဲ။”
“ျဗာဟၼဏလူမ်ဳိးမ်ားတြင္ “ဒါမွ အမွန္တရားျဖစ္သည္၊ အျခားဘယ္ဟာမွမမွန္” ဆိုတာကို ကိုယ္တိုင္ျမင္သည္၊ သိသည္ဟု ေျပာဖူးသူ တစ္စုံတစ္ေယာက္ ရွိပါသလား”ဟု ဗုဒၶက ေမးျမန္းေလသည္။
ပုစာၦရွင္ ပုဏၰားေလးက ရိုးသားမွန္ကန္စြာပင္ “မရွိပါဘုရား” ဟု ေျဖၾကားေလသည္။
“ဒါျဖင့္ယင္ ဆရာတစ္ေယာက္တေလမွ်၊ ဒါမွမဟုတ္ ေဆြစဥ္ ၇ ဆက္ ဆင္းသက္ခဲ့တဲ့ ဆရာ့ဆရာေတြထဲမွ၊ ဒါမွမဟုတ္ ဒီက်မ္းႀကီးေတြကို ေရးသားခဲ့ၾကတဲ့ က်မ္းျပဳပုဂၢိဳလ္ေတြထဲက “ဒါမွ အမွန္တရားျဖစ္သည္၊ အျခားဘယ္ဟာမွ မမွန္” ဆိုတာကို ျမင္သည္၊ သိသည္ဟု ေျပာဖူးသူ တစ္ေယာက္တေလမ်ား ရွိခဲ့သလား”။
“မရွိခဲ့ပါ”
“ဒါျဖင့္ယင္ မ်က္မျမင္ေတြ တစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ေယာက္ လက္ဆင့္ကမ္း ရပ္ေနၾကသလိုေပါ့။ ပထမလူက မ်က္မျမင္၊ အလယ္လူကလဲ မ်က္မျမင္၊ ေနာက္ဆုံးလူကလဲ စကၡဳအလင္းမရွိ၊ ဒါ့ေၾကာင့္ ျဗဟၼဏလူမ်ဳိးတို႕ ျဖစ္ေနပုံက မ်က္မျမင္ေတြ စီတန္းေနၾကသလိုပဲလို႕ သေဘာရတယ္။”
ထို႕ေနာက္ ဗုဒၶက ထိုျဗဟၼဏပုဏၰားတို႕အား အေရးႀကီးေသာ ၾသဝါဒတစ္ခုကို မိန္႕ျမြက္ခဲ့ေလသည္။
“သစၥာတရားကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္သူ ပညာရွိသည္ ဤဟာသာလွ်င္ အမွန္တရားျဖစ္သည္။ အျခားဘာမဆို မွားယြင္းသည္ ဟု ေျပာဆိုျခင္းငွာ မသင့္ေခ်။”
သစၥာတရား ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ျခင္း သေဘာကို ရွင္းလင္း ေဟာျပပါရန္ ပုဏၰားလုလင္မ်ားက ေတာင္းပန္ ေလွ်ာက္ထားရာတြင္ “ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး၌ ယုံၾကည္မွူ တစ္ခုရွိအံ့၊ “ဤဟာသည္ ကၽြႏ္ုပ္၏ ယုံၾကည္မွူျဖစ္ပါသည္” ဟုဆိုေသာ္ ဤအခ်ိန္အထိ ၎သည္ အမွန္တရားကို ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ထားသည္ မည္ေပသည္။ ထို႕ထက္လြန္၍ “ဤဟာသာ အမွန္တရားျဖစ္သည္၊ အျခားဘာမဆို မွားယြင္းသည္” ဟု ယတိျပတ္ ဆုံးျဖတ္မွူကို မျပဳအပ္ေပ။”
တစ္နည္းဆိုရေသာ္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္သည္ မိမိႀကိဳက္သလို ယုံၾကည္ႏိုင္၍ “ဤဟာကို ကၽြႏ္ုပ္ယုံၾကည္၏” ဟု ေျပာဆိုႏိုင္ပါ၏။ ဤသို႕ေျပာဆိုသည့္တိုင္ေအာင္ အမွန္တရားကို ထိန္းသိမ္းထားေပေသးသည္။ သို႕ေသာ္ ဤသို႕ မိမိယုံၾကည္ သက္ဝင္မွူ႕ရွိရုံမွ်ျဖင့္ ၎၏ ယုံၾကည္မွူသည္သာ အမွန္တရားျဖစ္၍ အျခားဘာမဆို မွားယြင္းသည္ဟု မေျပာဆိုအပ္ေပ။” ဟု မိန္႕ျမြက္ေတာ္ မူခဲ့သည္။
အရာတစ္ခု(အယူအဆတစ္မ်ဳိး)ကို စြဲလမ္းႏွစ္သက္၍ အျခားအရာမ်ား(အယူအဆမ်ား)ကို ညံ့ဖ်င္းသည္ဟု ႏွိမ့္ခ်တတ္ျခင္းကို ပညာရွိတို႕က “အေႏွာင္အဖြဲ႕” ဟု သမုတ္ေၾကာင္း ဗုဒၶက ေဟာၾကားထားေပသည္။
တရံေရာအခါက ဗုဒၶက တပည့္သာဝကမ်ားအား ပဋိစၥသမုပါဒ္ တရားကို ေဟာၾကားေတာ္မူ၏။ ရဟန္းမ်ားက တရားေတာ္ကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း သိရွိနားလည္ၾကေၾကာင္းေလွ်ာက္ထားၾက၏။ ထိုအခါ ဗုဒၶက “အို ရဟန္းတို႕၊ဤအလြန္ရွင္းလင္းျပတ္သားလွေသာ တရားကိုေတာင္မွ အသင္တို႕သည္ ဆုပ္ကိုင္ထားလွ်င္၊ ယုယပိုက္ေထြးထားလွ်င္၊ ျမတ္ႏိုးစြာ သိမ္းဆည္းထားလွ်င္၊ စြဲလမ္းေနလွ်င္၊ တရားေတာ္သည္ ေဖာင္ႏွင့္တူေၾကာင္း၊ တစ္ဘက္ကမ္းသို႕ ကူးခပ္သြားရန္သာ အသုံးျပဳရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဆုပ္ကိုင္ထားရန္မဟုတ္ေၾကာင္း သင္တို႕ နားမလည္ၾကေသး ” ဟု မိန္႕ျမြက္ေတာ္ မူေလသည္။
အို- ရဟန္းတို႕ ၊ ထိုနည္းတူစြာ ေဖာင္ႏွင့္တူေသာ တရားဓမၼကို ငါဘုရားျပသေတာ္မူေပၿပီ။ တစ္ဘက္ကမ္းသို႕ ကူးေျမာက္ရန္အတြက္သာ ျဖစ္၍ ယူေဆာင္သြားရန္ (ဆြဲကိုင္ထားရန္) မဟုတ္ေပ။ သင္ ရဟန္းတို႕သည္လည္း တရားဓမၼသည္ မဂၢင္ေဖာင္ႏွင့္ တူညီေၾကာင္း နားလည္ သေဘာေပါက္ပါက ေကာင္းမြန္ေသာ အရာမ်ား(ဓမၼ)ကိုပင္ စြန္႕လႊတ္ၾကရေပမည္။ မေကာင္းမြန္ေသာ အရာမ်ား(အဓမၼ)ကိုမူ စြန္႕လႊတ္ၾကရန္မွာ အဘယ္ဆိုဘြယ္ ရွိေတာ့အံ့နည္း။
ဗုဒၶ၏ ေဒသနာေတာ္မ်ားသည္ လူသားတို႕အား ေဘးကင္းရာ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းရာ၊ ေပ်ာ္ရႊင္ရာ၊ တည္ၿငိမ္ရာ နိဗၺာန္သို႕ အေရာက္ သယ္ယူပို႕ေဆာင္ရန္ျဖစ္ေၾကာင္းကို ဤဥပမာမွာ ေကာင္းစြာထင္ရွားလွေပသည္။ ဗုဒၶ၏ေဒသနာ တစ္ရပ္လုံးသည္ ဤရည္ရြယ္ခ်က္သို႕ ဦးတည္ေပသည္။
ေကာက္ႏုတ္ခ်က္။ ။ျမတ္ဗုဒၶေဒသနာ ၊ ေဒါက္တာေဝါလ္ပိုလာ ရာဟုလာ။
ဦးကိုေလး(ေဇယ်ာေမာင္) ဘာသာျပန္
—တစ္ခ်ိန္တြင္ ထင္ရွားေသာ ပေရာဟိတ္တစ္စုသည္ ဗုဒၶထံပါးသို႕ ေရာက္လာ၍ ဗုဒၶႏွင့္ အခ်ိန္ၾကာျမင့္စြာ တရားေဆြးေႏြးၾကေလသည္။ ၎တို႕အထဲတြင္ အထူးဥာဏ္ပညာစြမ္းရည္ ထက္ျမက္လွသည္ဟု အသိအမွတ္ျပဳျခင္းခံရေသာ အသက္(၁၆)ႏွစ္ရြယ္ ကာပဋိကအမည္ရွိ ပုဏၰားလူငယ္တစ္ဦးက ဗုဒၶအား အေမးပုစာၦ ျပဳလုပ္ေလသည္။
“အရွင္ေဂါတမ၊ အစဥ္အဆက္မျပတ္ ႏွူတ္တိုက္ရြရြ ရြတ္ဖတ္၍ ဆင့္ကဲဆင့္ကဲ က်က္မွတ္ခဲ့ရေသာ မိရိုးဖလာ ေရွးေဟာင္းျဗာဟၼဏက်မ္းႀကီးမ်ား ရွိပါသည္။ ဤက်မ္းမ်ားႏွင့္ ပက္သက္၍ ျဗာဟၼဏ လူမ်ဳိးတို႕က “ဒါမွ အမွန္တရားျဖစ္သည္၊ အျခား ဘယ္ဟာမွမမွန္” ဟု တစ္ထစ္ခ် ယုံၾကည္ဆုံးျဖတ္ၾကပါသည္။ အရွင္ေဂါတမ၊ အဲဒီ့အေၾကာင္းအရာႏွင့္ ပက္သက္၍ ဘာမ်ားေျပာလိုပါသလဲ။”
“ျဗာဟၼဏလူမ်ဳိးမ်ားတြင္ “ဒါမွ အမွန္တရားျဖစ္သည္၊ အျခားဘယ္ဟာမွမမွန္” ဆိုတာကို ကိုယ္တိုင္ျမင္သည္၊ သိသည္ဟု ေျပာဖူးသူ တစ္စုံတစ္ေယာက္ ရွိပါသလား”ဟု ဗုဒၶက ေမးျမန္းေလသည္။
ပုစာၦရွင္ ပုဏၰားေလးက ရိုးသားမွန္ကန္စြာပင္ “မရွိပါဘုရား” ဟု ေျဖၾကားေလသည္။
“ဒါျဖင့္ယင္ ဆရာတစ္ေယာက္တေလမွ်၊ ဒါမွမဟုတ္ ေဆြစဥ္ ၇ ဆက္ ဆင္းသက္ခဲ့တဲ့ ဆရာ့ဆရာေတြထဲမွ၊ ဒါမွမဟုတ္ ဒီက်မ္းႀကီးေတြကို ေရးသားခဲ့ၾကတဲ့ က်မ္းျပဳပုဂၢိဳလ္ေတြထဲက “ဒါမွ အမွန္တရားျဖစ္သည္၊ အျခားဘယ္ဟာမွ မမွန္” ဆိုတာကို ျမင္သည္၊ သိသည္ဟု ေျပာဖူးသူ တစ္ေယာက္တေလမ်ား ရွိခဲ့သလား”။
“မရွိခဲ့ပါ”
“ဒါျဖင့္ယင္ မ်က္မျမင္ေတြ တစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ေယာက္ လက္ဆင့္ကမ္း ရပ္ေနၾကသလိုေပါ့။ ပထမလူက မ်က္မျမင္၊ အလယ္လူကလဲ မ်က္မျမင္၊ ေနာက္ဆုံးလူကလဲ စကၡဳအလင္းမရွိ၊ ဒါ့ေၾကာင့္ ျဗဟၼဏလူမ်ဳိးတို႕ ျဖစ္ေနပုံက မ်က္မျမင္ေတြ စီတန္းေနၾကသလိုပဲလို႕ သေဘာရတယ္။”
ထို႕ေနာက္ ဗုဒၶက ထိုျဗဟၼဏပုဏၰားတို႕အား အေရးႀကီးေသာ ၾသဝါဒတစ္ခုကို မိန္႕ျမြက္ခဲ့ေလသည္။
“သစၥာတရားကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္သူ ပညာရွိသည္ ဤဟာသာလွ်င္ အမွန္တရားျဖစ္သည္။ အျခားဘာမဆို မွားယြင္းသည္ ဟု ေျပာဆိုျခင္းငွာ မသင့္ေခ်။”
သစၥာတရား ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ျခင္း သေဘာကို ရွင္းလင္း ေဟာျပပါရန္ ပုဏၰားလုလင္မ်ားက ေတာင္းပန္ ေလွ်ာက္ထားရာတြင္ “ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး၌ ယုံၾကည္မွူ တစ္ခုရွိအံ့၊ “ဤဟာသည္ ကၽြႏ္ုပ္၏ ယုံၾကည္မွူျဖစ္ပါသည္” ဟုဆိုေသာ္ ဤအခ်ိန္အထိ ၎သည္ အမွန္တရားကို ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ထားသည္ မည္ေပသည္။ ထို႕ထက္လြန္၍ “ဤဟာသာ အမွန္တရားျဖစ္သည္၊ အျခားဘာမဆို မွားယြင္းသည္” ဟု ယတိျပတ္ ဆုံးျဖတ္မွူကို မျပဳအပ္ေပ။”
တစ္နည္းဆိုရေသာ္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္သည္ မိမိႀကိဳက္သလို ယုံၾကည္ႏိုင္၍ “ဤဟာကို ကၽြႏ္ုပ္ယုံၾကည္၏” ဟု ေျပာဆိုႏိုင္ပါ၏။ ဤသို႕ေျပာဆိုသည့္တိုင္ေအာင္ အမွန္တရားကို ထိန္းသိမ္းထားေပေသးသည္။ သို႕ေသာ္ ဤသို႕ မိမိယုံၾကည္ သက္ဝင္မွူ႕ရွိရုံမွ်ျဖင့္ ၎၏ ယုံၾကည္မွူသည္သာ အမွန္တရားျဖစ္၍ အျခားဘာမဆို မွားယြင္းသည္ဟု မေျပာဆိုအပ္ေပ။” ဟု မိန္႕ျမြက္ေတာ္ မူခဲ့သည္။
အရာတစ္ခု(အယူအဆတစ္မ်ဳိး)ကို စြဲလမ္းႏွစ္သက္၍ အျခားအရာမ်ား(အယူအဆမ်ား)ကို ညံ့ဖ်င္းသည္ဟု ႏွိမ့္ခ်တတ္ျခင္းကို ပညာရွိတို႕က “အေႏွာင္အဖြဲ႕” ဟု သမုတ္ေၾကာင္း ဗုဒၶက ေဟာၾကားထားေပသည္။
တရံေရာအခါက ဗုဒၶက တပည့္သာဝကမ်ားအား ပဋိစၥသမုပါဒ္ တရားကို ေဟာၾကားေတာ္မူ၏။ ရဟန္းမ်ားက တရားေတာ္ကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း သိရွိနားလည္ၾကေၾကာင္းေလွ်ာက္ထားၾက၏။ ထိုအခါ ဗုဒၶက “အို ရဟန္းတို႕၊ဤအလြန္ရွင္းလင္းျပတ္သားလွေသာ တရားကိုေတာင္မွ အသင္တို႕သည္ ဆုပ္ကိုင္ထားလွ်င္၊ ယုယပိုက္ေထြးထားလွ်င္၊ ျမတ္ႏိုးစြာ သိမ္းဆည္းထားလွ်င္၊ စြဲလမ္းေနလွ်င္၊ တရားေတာ္သည္ ေဖာင္ႏွင့္တူေၾကာင္း၊ တစ္ဘက္ကမ္းသို႕ ကူးခပ္သြားရန္သာ အသုံးျပဳရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဆုပ္ကိုင္ထားရန္မဟုတ္ေၾကာင္း သင္တို႕ နားမလည္ၾကေသး ” ဟု မိန္႕ျမြက္ေတာ္ မူေလသည္။
အို- ရဟန္းတို႕ ၊ ထိုနည္းတူစြာ ေဖာင္ႏွင့္တူေသာ တရားဓမၼကို ငါဘုရားျပသေတာ္မူေပၿပီ။ တစ္ဘက္ကမ္းသို႕ ကူးေျမာက္ရန္အတြက္သာ ျဖစ္၍ ယူေဆာင္သြားရန္ (ဆြဲကိုင္ထားရန္) မဟုတ္ေပ။ သင္ ရဟန္းတို႕သည္လည္း တရားဓမၼသည္ မဂၢင္ေဖာင္ႏွင့္ တူညီေၾကာင္း နားလည္ သေဘာေပါက္ပါက ေကာင္းမြန္ေသာ အရာမ်ား(ဓမၼ)ကိုပင္ စြန္႕လႊတ္ၾကရေပမည္။ မေကာင္းမြန္ေသာ အရာမ်ား(အဓမၼ)ကိုမူ စြန္႕လႊတ္ၾကရန္မွာ အဘယ္ဆိုဘြယ္ ရွိေတာ့အံ့နည္း။
ဗုဒၶ၏ ေဒသနာေတာ္မ်ားသည္ လူသားတို႕အား ေဘးကင္းရာ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းရာ၊ ေပ်ာ္ရႊင္ရာ၊ တည္ၿငိမ္ရာ နိဗၺာန္သို႕ အေရာက္ သယ္ယူပို႕ေဆာင္ရန္ျဖစ္ေၾကာင္းကို ဤဥပမာမွာ ေကာင္းစြာထင္ရွားလွေပသည္။ ဗုဒၶ၏ေဒသနာ တစ္ရပ္လုံးသည္ ဤရည္ရြယ္ခ်က္သို႕ ဦးတည္ေပသည္။
ေကာက္ႏုတ္ခ်က္။ ။ျမတ္ဗုဒၶေဒသနာ ၊ ေဒါက္တာေဝါလ္ပိုလာ ရာဟုလာ။
ဦးကိုေလး(ေဇယ်ာေမာင္) ဘာသာျပန္
0 comments:
Post a Comment