လုပ္ငန္းခြင္ အတြင္းတြင္ ႀကံဳေတြ႕ရသည့္ စိတ္ဖိစီးမႈ ျပႆနာမ်ား
ယေန႔ေခတ္ စီမံခန္႔ခြဲသူမ်ားသည္ မိမိတို႔၏ အဖြဲ႕အစည္းတြင္ ရွိေသာ ဝန္ထမ္းမ်ား အလုပ္သမားမ်ား စိတ္ခ်မ္းသာ ကိုယ္က်န္းမာစြာျဖင့္ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ စြမ္းေဆာင္ရည္ တိုးျမင့္လာေရး အတြက္ က်န္းမာေရးႏွင့္ ျပည့္ဝေသာ အဖြဲ႕အစည္း (Healthy Organization) တစ္ခု ျဖစ္ေပၚလာေစရန္ နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ႀကိဳးပမ္း အားထုတ္လ်က္ ရွိၾကပါသည္။
ထိုသို႔ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ အဓိကအားျဖင့္ လူ႔စြမ္းအား အရင္းအျမစ္ စီမံခန္႔ခြဲမႈ အပါအဝင္ ထိေရာက္ေသာ စီမံခန္႔ခြဲမႈ အစီအမံမ်ားျဖင့္ က်င့္သံုးလာပါ၏။ အဆိုပါ အစီအမံမ်ားထဲတြင္ ဝန္ထမ္းမ်ားအား က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္ေပးေရး၊ တရားမွ်တမႈ (Fairness) ခံစား ရရွိေစေရး၊ အက်င့္စာရိတၱ ေကာင္းမြန္ေရး၊ ကိုယ္က်င့္သိကၡာ၊ က်င့္ဝတ္နီတိ (Ethics) မ်ား သိရွိနားလည္ လုိက္နာေစေရး၊ စိတ္ဖိစီးမႈမ်ား ေလွ်ာ့ခ် ထိန္းသိမ္းႏိုင္ေရး စသည္တို႔ ပါဝင္ၾကပါသည္။ စီမံခန္႔ခြဲသူမ်ားအေနျဖင့္ ဝန္ထမ္းမ်ား ႀကံဳေတြ႕ ခံစားရေလ့ရွိေသာ စိတ္ဖိစီးမႈ ျပႆနာမ်ား၊ ဝိေရာဓိမ်ားကို ေလ့လာ သံုးသပ္ရန္ လိုအပ္ၿပီး မည္သို႔ ေျဖရွင္းႏိုင္မည္ကို ႀကိဳတင္ စဥ္းစားထားရပါမည္။
စိတ္ဖိစီးမႈ (Stress)ႏွင့္ စိတ္လႈပ္႐ွား တက္ႂကြမႈ (Arousal)
လုပ္ငန္းခြင္ အတြင္းတြင္ အလုပ္သမားမ်ားသည္ စိတ္ဖိစီးမႈမ်ားကို တစ္နည္းမဟုတ္ တစ္နည္းျဖင့္ ႀကံဳေတြ႕ ခံစားရသျဖင့္ အလုပ္တက္ရက္ ပ်က္ကြက္ခဲ့ရေၾကာင္း စိတ္ဖိစီးမႈႏွင့္ စိတ္လႈပ္ရွား တက္ႂကြမႈ သုေတသန ျပဳသူမ်ားက ေတြ႕ရွိခဲ့ၾကပါသည္။ ေရွး႐ိုး အစဥ္အလာ တစ္ရပ္အေနျဖင့္ လူအပါအဝင္ သတၱဝါမ်ားသည္ ေၾကာက္လန္႔ဖြယ္ရာ အေျခအေန တစ္ရပ္ရပ္ကို ျဗဳန္းစားႀကီး ေတြ႕ႀကံဳရသည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ စိတ္ဖိစီးမႈ တုံ႔ျပန္ခ်က္သည္ အလိုအေလွ်ာက္ ျဖစ္ေပၚလာရသည္ဟု လက္ခံထားပါသည္။ အႏၲရာယ္တစ္စတစ္ခု မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ ႀကံဳေတြ႕ရေသာအခါ လူတို႔၏ ပင္ကိုဗီဇအရ ျပန္လည္ တံု႔ျပန္မႈ ဟူသည္ ျဖစ္ေပၚစၿမဲ မဟုတ္ပါလား။ ဥပမာ- ေတာတြင္း တစ္ေနရာရာတြင္ ေဒါသမုန္ယိုေနေသာ ဆင္တစ္ေကာင္ႏွင့္ ပက္ပင္း ရင္ဆိုင္ေတြ႕ရေသာသူ တစ္ဦးသည္ မလြဲမေသြ ေၾကာက္ရြံ႕ထိတ္လန္႔စိတ္ ေပၚလာပါမည္။ ထိုအတူ ဝန္ထမ္းငယ္ တစ္ဦးအဖို႔ ေဒါသအိုး ေပါက္ကြဲေနေသာ မိမိ၏ဌာန မန္ေနဂ်ာႀကီး သို႔မဟုတ္ ယခုေခတ္အေခၚ “သူေဌး” ၏ေရွ႕တြင္ ေရာက္ရွိသြားေသာအခါ ၎သည္လည္း ေၾကာက္ရြံ႕စိတ္၊ စိုးရိမ္စိတ္ အပါအဝင္ စိတ္ဖိစီးမႈ ခံစားရပါမည္။
ထိုသို႔ေသာ အေျခအေနမ်ိဳးတြင္ လူတို႔ခႏၶာကိုယ္၏ ဓာတ္မ်ား ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲျခင္း ျဖစ္ေပၚကာ ခံတြင္းေျခာက္လာျခင္း၊ ႏွလံုးခုန္ ျမန္လာျခင္း၊ ႂကြက္သားမ်ား တင္းရင္းလာျခင္း စေသာ ခႏၶာကိုယ္ဆိုင္ရာ စြမ္းပကားမ်ား တိုးျမင့္ေစပါသည္။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ လူတစ္ဦး တစ္ေယာက္သည္ စိတ္လႈပ္ရွား တုံ႔ျပန္မႈ တစ္စံုတစ္ရာ ႀကံဳေတြ႕ခံစားရပါက ၎စိတ္လႈပ္ရွားမႈႏွင့္ အတူ “စိတ္ဖိစီးမႈ” သည္လည္း တစ္ပါတည္း ထက္ၾကပ္မကြာ ပါလာပါမည္။
လူအပါအဝင္ သတၱဝါဟူသမွ်တို႔သည္ မိမိတို႔ ခႏၶာကိုယ္၏ သဘာဝ တုံ႔ျပန္ခ်က္အရ စိုးရြံ႕ေၾကာက္လန္႔ဖြယ္ရာ အေျခအေနမ်ားကို ဆံုေတြ႕ျခင္းေၾကာင့္ “ေရွာင္ကြင္း/ထြက္ေျပးမလား” သို႔မဟုတ္ “ရင္ဆုိင္တိုက္ခိုက္မလား” ဆိုသည့္ ေရာဂါလကၡဏာ (Flight or Fight Syndrone) ျဖစ္ေပၚလာရပါသည္။ သတၱဝါတို႔၏ ခႏၶာကိုယ္ သဘာဝ တံု႔ျပန္ခ်က္အရ စိုးရြံ႕ေၾကာက္လန္႔ဖြယ္ အေရေပၚ အေျခအေန တစ္ရပ္ ႀကံဳေတြ႕ရခဲ့ေသာ္ ထြက္ေျပး တိမ္းေရွာင္ေသာ နည္းကိုျဖစ္ေစ ရင္ဆိုင္တိုက္ခိုက္ေသာ နည္းကိုျဖစ္ေစ တစ္နည္းနည္းကို ေရြးခ်ယ္ျခင္းကို ဆိုလိုပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ သမင္ငယ္သည္ က်ားသတၱဝါႏွင့္ ေတြ႕ေသာအခါ မိမိ၏ အသက္ေဘးမွ လြတ္ကင္းေရး အတြက္ လ်င္ျမန္ေသာ အဟုန္ျဖင့္ ေသခ်ာေပါက္ ထြက္ေျပးရေပမည္။ အျခားတစ္ဖက္တြင္ အိမ္ေမြးေၾကာင္ တစ္ေကာင္သည္ ၎အား ရန္မူလာသည့္ ေခြးကို ေတြ႕ေသာအခါ အေမြးအမွင္မ်ား ေထာင္လာၿပီး အသံေပး ေအာ္ျမည္ကာ ဖြက္ထားသည့္ လက္သည္းမ်ားကို ဖြင့္ထုတ္လ်က္ ကုတ္ဖဲ့ႏိုင္ရန္ အသင့္အေနအထားျဖင့္ ရင္ဆုိင္ တိုက္ခိုက္ဖို႔ ျပင္ဆင္သည္ကို စာ႐ႈသူမ်ား ျမင္ဖူးၾကပါလိမ့္မည္။
လူတို႔သည္လည္း သတၱဝါမ်ားနည္းတူ ထိုသုိ႔ေသာ စိတ္လႈပ္ရွား ခံစားမႈမ်ဳိး အေပအဆိုပါ Flight or Fight အတုိင္း သဘာဝက်စြာ က်င့္သံုးႏိုင္ေသာ္လည္း လူ၏အသိဉာဏ္၊ ေတြးေခၚေျမာ္ျမင္မႈျဖင့္ ကိုင္တြယ္ ေျဖရွင္းႏိုင္မွ သာလွ်င္ “လူသား” ဆန္မည္ ျဖစ္ပါသည္။ စိတ္လႈပ္ရွား တက္ႂကြမႈ (Arousal) ကို Lacey က ေအာက္ပါအတိုင္း အမ်ိဳးအစား (၃) မ်ိဳး ခြဲျခား ေလ့လာခဲ့ပါသည္။
(က) အသိစိတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚေသာ စိတ္လႈပ္ရွား တက္ႂကြမႈ (Cognitive Arousal)
စိတ္ပူပန္မႈ၊ စိတ္ေသာက ေရာက္မႈမ်ား တိုးျမင့္လာသျဖင့္ စိတ္ဖိစီးမႈ ဆက္လက္ ရရွိလာမည္ ျဖစ္ပါသည္။
(ခ) ခႏၶာကိုယ္ ႐ုပ္ပိုင္းဆုိင္ရာေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ စိတ္လႈပ္ရွား တက္ႂကြမႈ (Somatic Arousal)
ခႏၶာကိုယ္႐ုပ္မွ ခံစားမႈေၾကာင့္ ေျခဖ်ား၊လက္ဖ်ား ေအးစက္ျခင္း၊ ေခၽြးျပန္ျခင္း၊ ႏွလံုးခုန္ႏႈန္း ျမန္ျခင္းတို႔ ျဖစ္ေပၚေစပါသည္။
(ဂ) အျပဳအမူဆိုင္ရာေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚေသာ စိတ္လႈပ္ရွား တက္ႂကြမႈ (Behavioural Arousal)
အေျခအေန တစ္ခုခုေၾကာင့္ ဂနာမၿငိမ္ ျဖစ္ျခင္း၊ ေယာက္ယက္ခတ္ျခင္း၊ ဟိုေျပးသည္ေျပးျဖင့္ ေဆာက္တည္ရာမရ ျဖစ္ျခင္းတို႔ကို ျဖစ္ေပၚေစပါသည္။ သုေတသီမ်ား ေလ့လာေတြ႕ရွိ ထားခ်က္အရ စိတ္လႈပ္ရွား တက္ႂကြမႈႏွင့္ စိတ္ဖိစီးမႈမ်ား၏ အယူအဆမ်ားသည္ ယခင္ေရွး႐ိုး အစဥ္အလာက ယူဆထားသည္ထက္ ပိုမို႐ႈပ္ေထြး နက္နဲေၾကာင္း သိရွိ လာၾကပါသည္။ မည္သို႔ပင္ ျဖစ္ေစ စိတ္ဖိစီးမႈ ေရရွညခံစားလာရျခင္းသည္ ေခါင္းကိုက္ျခင္း၊ အစာအိမ္နာျခင္း၊ ႏွလံုး၊ ေသြးတိုးေရာဂါ စေသာ ေရာဂါမ်ား ရရွိျခင္း၏ အေၾကာင္းရင္း ျဖစ္ေၾကာင္း သိလာရျခင္းလည္း အပါအဝင္ ျဖစ္ပါသည္။
ယေန႔ေခတ္ အခါတြင္ ဆရာဝန္မ်ားကို ေရာဂါတစ္စံုတစ္ခု အတြက္ ေတြ႕ဆံုျပသ တိုင္ပင္သည့္အခါ ဆရာဝန္မ်ားက ထိုလူနာအား ေရာဂါဇာစ္ျမစ္ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ေမးျမန္းစူးစမ္းရာတြင္ “စိတ္ဖိစီးျခင္း ခံစားရမႈ အေျခအေန”ကို ထည့္သြင္း ေမးျမန္းလာသည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။
လုပ္ငန္းခြင္ စိတ္ဖိစီးမႈ (Work Stress)
Cooper ၏ ၁၉၈၆ ခုႏွစ္ ေလ့လာခ်က္အရ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုတြင္ ဝန္ထမ္းမ်ားသည္ လုပ္ငန္းခြင္ စိတ္ဖိစီးမႈ ႀကံဳေတြ႕ ခံစားရေသာေၾကာင့္ အၿငိမ္းစား ယူရမည့္ အသက္အရြယ္သို႔ မေရာက္မီ ေစာစီးစြာ အလုပ္မွ အနားယူျခင္း (Early Retirement) ျပဳၾကသျဖင့္ ဝန္ထမ္းအသစ္မ်ားကို အစားထိုး ခန္႔အပ္ခဲ့ရပါသည္။ ထုိသို႔ အခ်ိန္မတိုင္မီ ဝန္ထမ္းမ်ား ေရြးခ်ယ္ ခန္႔အပ္ရသျဖင့္ ႏွစ္စဥ္ အေမရိကန္ ေဒၚလာသန္း ၇၀၀ေက်ာ္ ကုန္က်ခဲ့ရေၾကာင္း၊ ဝန္ထမ္းမ်ား ေစာစီးစြာ အနားယူရျခင္းမွာလည္း အလုပ္ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ စိတ္ဖိစီးမႈမ်ား ခံစားရျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ဝန္ထမ္းမ်ား အေနျဖင့္ လုပ္ငန္းခြင္တြင္ ရွိသင့္သည့္ ႐ံုးသံုး ပရိေဘာဂ၊ စက္ပစၥည္း ကိရိယာမ်ား ျပည့္စံုစြာ မရွိပါက စိတ္မခ်မ္းေျမ႕ဖြယ္ရာ ႀကံဳေတြ႕ ရတတ္ပါေသးသည္။ ဥပမာ တကၠသိုလ္တစ္ခုမွ ကထိက တစ္ဦးသည္ မိမိ၏ ေက်ာင္းသားမ်ားအား ေမးခြန္းျပဳစုရန္ အတြက္ ကြန္ပ်ဴတာ၊ Scanner၊ မွီျငမ္း စာအုပ္မ်ားစသည္တို႔ ျပည့္စံုလံုေလာက္ျခင္း မရွိပါက ျပည့္စံုလံုေလာက္မႈ ရွိေသာ အျခားတကၠသိုလ္မွ ကထိကထက္ စိတ္ဖိစီးမႈ ေဝဒနာ သိသာစြာ ပိုမို ခံစားရမည္မွာ မုခ်ပင္။
လုပ္ငန္းတာဝန္ ေဆာင္ရြက္သူ အခန္းႏွင့္ ဆိုင္ေသာ ပဋိပကၡ (Role Conflict)
ယခုေခတ္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးဦးသည္ ကုမၸဏီ သို႔မဟုတ္ အဖြဲအစည္း တစ္ခုခုတြင္ မိမိ၏ စားဝတ္ေနေရး အတြက္ မိမိတတ္ကၽြမ္းရာ ပညာျဖင့္ အလုပ္လုပ္ေနရ၏။ တစ္နည္းဆိုေသာ္ လူ႔ဘဝ ဇာတ္ခံုတြင္ က်ရာဇာတ္႐ုပ္မ်ိဳးျဖင့္ ကျပ အသံုးေတာ္ခံ ေနရျခင္းျဖစ္၏။ လူပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးတည္းပင္လွ်င္ ေရာက္ရွိသည့္ေနရာ သို႔မဟုတ္ ပတ္ဝန္းက်င္ အသိုင္းအဝိုင္း ကြဲျပားသည့္ အေလ်ာက္ ပါဝင္ကျပသည့္ ဇာတ္႐ုပ္ေနရာ (Role) ကြာျခားေၾကာင္း အလြယ္တကူ သိရွိႏိုင္ပါသည္။ ဥပမာ- ကုမၸဏီတစ္ခုမွ HR မန္ဂ်ာႀကီးသည္ ကုမၸဏီတြင္ “မန္ေနဂ်ာ” ဆိုေသာ ဝန္ထမ္း Role မွ ေဆာင္ရြက္ေနေသာ္လည္း တစ္ၿပိဳင္နက္တည္းမွာပင္ ေအာက္ပါအတိုင္း ပတ္ဝန္းက်င္ ေျပာင္းလဲမႈမ်ားႏွင့္ အညီ Role အသီးသီး ေျပာင္းလဲသြားပါသည္။
- အိမ္ျပန္ေရာက္ေသာအခါ ဇနီးသည္ႏွင့္ ေတြ႕ေသာအခါ “ခင္ပြန္း”
- မိဘမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ေသာအခါ “သား”
- သားသမီးမ်ား အတူတူ ေနေသာအခါ “ဖခင္”
- မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္း ေရာင္းရင္းမ်ား အၾကားမွာ “သူငယ္ခ်င္း”
- ၿမိဳ႕နယ္အသင္း၊ လူမႈေရး အသင္းေတြမွာ “ေကာ္မီတီ အမႈေဆာင္”
စသည္ျဖင့္ ဇာတ္႐ုပ္ (Role) အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ပါဝင္ အသံုးေတာ္ ခံေနရသည္။ အထူးသျဖင့္ လုပ္ငန္းခြင္တြင္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္သည့္ ဝန္ထမ္း Role တြင္ “သေဘာထား မတိုက္ဆိုင္မႈမ်ား” သို႔မဟုတ္ “ဝိေရာဓိမ်ား” ႀကံဳေတြ႕ လာရေသာအခါ စိတ္ဖိစီးမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚ ခံစားလာရေၾကာင္း ေအာက္ပါအတိုင္း ေလ့လာ သံုးသပ္ႏိုင္ပါသည္။
(၁) ၫႊန္ၾကားသူ တစ္ဦး၏ ကြဲျပားေသာ လမ္းၫႊန္ခ်က္ ဝိေရာဓိ (Intrasender Conflict)
အထက္အရာရွိက ခ်မွတ္ေသာ ဝိေရာဓိ ျဖစ္တတ္ေသာ လမ္းၫႊန္ခ်က္မ်ားေၾကာင့္ လက္ေအာက္ ဝန္ထမ္းအေနျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ အခက္အခဲႏွင့္ ႀကံဳေတြ႕႐ံုသာမက စိတ္ဖိစီးမႈ ခံစားရႏိုင္ပါသည္။ ဥပမာ မိိမိအား အထက္အရာရွိက တယ္လီဖုန္းျဖင့္ “ဒီကို တစ္နာရီအတြင္း အျမန္ဆံုးလာခဲ့ပါ။ လမ္းမွာ ဘာေတြ၊ ဘယ္လိုျဖစ္မယ္ဆိုတာ ငါ့ကိုမေျပာနဲ႔” ဟု ၫႊန္ၾကားသျဖင့္ မိုင္ ၅၀ ေဝးကြာေသာ ပဲခူးၿမိဳ႕သို႔ ရန္ကုန္မွ တစ္နာရီအတြင္း ေရာက္ေအာင္ ကားေမာင္း လာခဲ့ရပါသည္။ ထိုဆရာ တစ္ဦးတည္းကပင္ ႐ံုးတြင္း ၫႊန္ၾကားခ်က္ အေနျဖင့္ “ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ားကို မည္သည့္အခါမွ တစ္နာရီမိုင္ ၃၀ ႏႈန္းထက္ပို၍ မေမာင္းရ၊ ယာဥ္အႏၲရာယ္ ကင္းရွင္းေရးအတြက္ အဆိုပါ မိုင္ႏႈန္းထက္ ေက်ာ္လြန္ေမာင္းပါက ထိေရာက္စြာ အေရးယူမည္”ဟု ထုတ္ျပန္ ထားခဲ့ပါသည္။ ယခုကဲ့သို႔ မိမိအား တစ္နာရီအတြင္း ပဲခူးသို႔ေရာက္ေအာင္ ကားအျမန္ေမာင္းခဲ့ရသျဖင့္ မူလက ခ်မွတ္ထားသည့္ အႏၲရာယ္ ကင္းရွင္းေရး မူဝါဒကို ေဖာက္ဖ်က္ခဲ့ရပါသည္။ ဤသို႔ေသာ လမ္းၫႊန္ေစခိုင္းခ်က္ ဝိေရာဓိမ်ိဳးသည္ ဝန္ထမ္းအား စိတ္ဖိစီးမႈ ျဖစ္ေစပါသည္။
(၂) မန္ေနဂ်ာႏွစ္ဦး၏ လက္ေအာက္ ဝန္ထမ္း- ဝိေရာဓိ (Intrarole Conflict)
တစ္ခါတစ္ရံ ဝန္ထမ္း တစ္ဦးသည္ လုပ္ငန္း အဖြဲ႕အစည္းအတြင္း မတူေသာ ဌာနခြဲ ၂ ခုမွ အထက္အရာရွိ ၂ ဦး၏ ႀကီးၾကပ္အုပ္ခ်ဳပ္မႈ ခံရတတ္ပါသည္။ မိမိအား မန္ေနဂ်ာ တစ္ဦးက “ႏိုင္ငံျခားမွ ေရာက္ရွိလာမည့္ အေရးႀကီး ဧည့္သည္အား ေလဆိပ္သို႔ သြားႀကိဳပါ” ဟု ၫႊန္ၾကားထားၿပီးခ်ိန္တြင္ အျခား အထက္မန္ေနဂ်ာ တစ္ဦးက ကုမၸဏီအတြက္ အေရးေပၚ ေငြလိုသည့္အတြက္ ဘဏ္မွ အျမန္ေငြ သြားထုတ္ပါ” ဟု ၫႊန္ၾကား လာျပန္ပါသည္။ ထိုသို႔ေသာ အေျခအေနတြင္ ဝန္ထမ္းသည္ အထက္လူႀကီး ႏွစ္ဦးအၾကား ၾကားညပ္ရသည့္ အေနအထား ျဖစ္လာရသည္ကို ႀကံဳေတြ႕ဖူးသူတိုင္း သိရွိ သေဘာေပါက္မည္ ျဖစ္ပါသည္။
(၃) ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး၏ ဇာတ္႐ုပ္ ၂ မ်ိဳး ဝိေရာဓိ (Interrole Conflict)
လူပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးတည္း အေနျဖင့္ ဇာတ္႐ုပ္ ၂ မ်ိဳးကို တစ္ခ်ိန္တည္း၊ တစ္ၿပိဳင္တည္း လုပ္ေဆာင္ရန္ အေနအထားေၾကာင့္ ဝိေရာဓိ ျဖစ္ေစပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္- အိမ္ေထာင္သည္ အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦးသည္ ႐ံုးလုပ္ငန္းတြင္ Marketing Manager အျဖစ္ တာဝန္ယူထားသည့္ အားေလ်ာ္စြာ ယေန႔ေန႔လယ္ ၁ နာရီတြင္ BOD က ေခၚထားသည့္ အစည္းအေဝးကို မပ်က္မကြက္ တက္ေရာက္ရန္ ရွိေနပါသည္။ ထိုအစည္းအေဝးတြင္ Marketing ကိစၥမ်ားကို အဓိကထား ေဆြးေႏြးရန္ စီစဥ္ထားသျဖင့္ မိမိကိုယ္တိုင္ မပ်က္မကြက္ တက္ရမည့္ အေနအထား ျဖစ္ပါသည္။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပင္ ေက်ာင္းက အတန္းပိုင္ဆရာမက စတုတၳတန္းတြင္ ပညာသင္ၾကားေနေသာ သမီးျဖစ္သူ ေက်ာင္းတြင္ ေနမေကာင္းသျဖင့္ မိဘကိုယ္တိုင္ ျပန္လာေခၚပါရန္ ဖုန္းဆက္အေၾကာင္းၾကား လာပါသည္။ သည္တြင္ အစည္းအေဝး တက္ရမည့္ "မန္ေနဂ်ာ၏ Role" ႏွင့္ ေက်ာင္းမွ သမီးကိုသြား၍ ေခၚရမည့္ “မိခင္၏ Role” တို႔အၾကား အားၿပိဳင္ ေနပါေတာ့သည္။ ဤကိစၥမ်ိဳးသည္လည္း စိတ္ဖိစီးမႈ ခံစားရရွိရန္ ဦးတည္ေစသည္ မဟုတ္ပါလား။
(၄) ပုဂၢိဳလ္ေရးဆိုင္ရာ ရပ္တည္ခ်က္ - ဝိေရာဓိ (Person-role Conflict)
ကိုယ္က်င့္ သိကၡာ၊ စာရိတၱ ေစာင့္ထိန္းမႈကို ဦးစားေပးသူ တစ္ဦးသည္ ၎င္း၏ သူငယ္ခ်င္း တစ္ဦးကို ယံုၾကည္စိတ္ခ် အားထားၿပီး ႏွစ္အေတာ္ၾကာ ရင္းႏွီးစြာ ေပါင္းသင္းခဲ့ပါသည္။ တစ္ေန႔တြင္ စာေမးပြဲတစ္ခု ေျဖဆိုရာ၌ ထိုသူငယ္ခ်င္းသည္ မသမာေသာနည္းျဖင့္ ေျဖဆိုခဲ့ေၾကာင္း သိရွိရသျဖင့္ ၎အေပၚ အေတာ္စိတ္ပ်က္ ္ခဲ့ရပါသည္။ ကိုယ္က်င့္သိကၡာတရားကို လက္ကိုင္ထားသူ အဖို႔ အဆိုပါ သူငယ္ခ်င္းအား ရွိရင္းစြဲ အတိုင္း မိတ္ဖက္မပ်က္ ဆက္လက္ေပါင္းသင္းမည္ေလာ၊ ထိုသို႔ေသာ အက်င့္စာရိတၱ မေကာင္းေသာသူကို မိတ္ေဆြအျဖစ္မွ ရပ္စဲမည္ေလာ ေဝခြဲရ ခက္လာပါမည္။ ဤသို႔ေသာ ပုဂၢိဳလ္ေရးဆိုင္ရာ ရပ္တည္ခ်က္ ဝိေရာဓိသည္လည္း စိတ္မခ်မ္းသာစရာ ျဖစ္ေပၚေစသည္မွာ အမွန္ပါ။
(၅) အျခားႀကံဳေတြ႕ႏိုင္သည့္ ျပႆနာမ်ား
လုပ္ငန္းခြင္အတြင္း လုပ္ငန္းမ်ားကို ဝန္ထမ္းကိုယ္စီ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ၾကရာတြင္ တာဝန္ဝတၱရားမ်ား သတ္မွတ္ခ်က္ တိက်ေရရာစြာ သတ္မွတ္မထားျခင္း၊ ခုိင္းေစ ၫႊန္ၾကားခ်က္မ်ားကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ေျပာဆိုမထားျခင္း သို႔မဟုတ္ စာျဖင့္ ေရးသား ေဖာ္ျပမထားျခင္း စသည့္ မေသခ်ာမေရရာမႈမ်ား ႀကံဳေတြ႕ ရတတ္ပါသည္။ ဤအေျခအေနမ်ိဳးတြင္ ဝန္ထမ္းမ်ား အေနျဖင့္ စမ္းတဝါးဝါးျဖင့္ မွန္းဆ ေဆာင္ရြက္ရသျဖင့္ အမွားမ်ား ျဖစ္ေပၚႏိုင္သကဲသို႔ စိတ္ဖိစီးမႈပါ ႀကံဳေတြ႕လာၾကရပါသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ လုင္ငန္းခြင္အတြင္း အလုပ္တာဝန္ ခြဲေဝခ်ထားရာတြင္ စနစ္တက် မရွိျခင္းေၾကာင့္ အခ်ိဳ႕ ဝန္ထမ္းမ်ားသည္ အလုပ္ တာဝန္ဝတၱရားမ်ား ပိုမိုမ်ားေနသျဖင့္ တာဝန္ပိေနျခင္း (Role Overload) ျဖစ္ေနတတ္ပါသည္။ တစ္ဖက္တြင္ အခ်ိဳ႕ဝန္ထမ္းမ်ားတြင္ အလုပ္ တာဝန္ဝတၱရားမ်ားသည္ ရာထူးႏွင့္ ႏိႈင္းစာလွ်င္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ လစာႏွင့္ ခ်ိန္စက္လွ်င္ ေသာ္လည္ေကာင္း၊ အဆင့္တူ အျခားဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္လွ်င္ ေသာ္လည္းေကာင္း လြန္စြာ အလုပ္ တာဝန္နည္းေနျခင္း (Role Underload) ျဖစ္ေနတတ္ပါသည္။ ထိုအေျခအေန ၂ ရပ္စလံုးပင္လွ်င္ ဝန္ထမ္းတို႔ စိတ္ခ်မ္းေျမ့စရာ အေၾကာင္းမဟုတ္ေၾကာင္းကို စီမံခန္႔ခြဲသူမ်ား အေနျဖင့္ သတိမူရမည္ ျဖစ္ပါသည္။
နိဂံုးခ်ဳပ္အားျဖင့္ မိမိတို႔ဘဝ ရပ္တည္ေရးအတြက္ အိမ္တြင္ျဖစ္ေစ၊ လုပ္ငန္းခြင္တြင္ ျဖစ္ေစ က်ရာ ဇာတ္႐ုပ္ျဖင့္ က်င္လည္ေနၾကသည္ ျဖစ္ရာ လူအမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ ေတြ႕ဆံု ဆက္ဆံၾကရၿပီး ျပႆနာ ေပါင္းစံုႏွင့္လည္း ႀကံဳေတြ႕ရမည္မွာ ဓမၼတာ ျဖစ္ပါသည္။ ေန႔စဥ္ လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ားကို တာဝန္ယူ ေဆာင္ရြက္ေနၾကသည့္ ဝန္ထမ္းမ်ား အေနျဖင့္ လုပ္ငန္းခြင္တြင္ ႀကံဳေတြ႕ရေသာ ျပႆနာမ်ား၊ ဝိေရာဓိမ်ားေၾကာင့္ စိတ္ပင္ပန္း ဆင္းရဲျခင္း၊ စိတ္ဖိစီးမႈတို႔ကို ခံစားရပါက မိမိတို႔၏ က်န္းမာေရးကို ထိခိုက္လာမည္ ျဖစ္သျဖင့္ ထုိသို႔ေသာ အခက္အခဲ အေျခအေနမ်ားကို အထူးဂ႐ုျပဳ ေရွာင္ရွားႏုိင္ရန္၊ ထိန္းသိမ္းႏိုင္ရန္ အေရးႀကီးပါသည္။ ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ ျပႆနာမ်ား၊ ဝိေရာဓိမ်ားကို ဝန္ထမ္းေရးရာ ကိစၥမ်ားကို ကိုင္တြယ္ေနရေသာ HR မန္ေနဂ်ာမ်ား သိရွိထားရန္ လိုအပ္ၿပီး က်န္းမာေရးႏွင့္ ျပည့္ဝေသာ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခု ျဖစ္လာေရးကို ဦးတည္ႀကိဳးပမ္း ေဆာင္ရြက္ရမည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
By HR Journal 4 February, 2011 - 13:47
0 comments:
Post a Comment