သင့္ရဲ႕ လုပ္ငန္းမွာ အသိဉာဏ္ အရင္းအႏွီး (Intellectual Capital) ရွိၿပီလား
(၁)
HR နယ္ပယ္မွာ အသိဉာဏ္ အရင္းအႏွီး သီအိုရီ (The theory of intellectual capital) နဲ႔ ပတ္သတ္ၿပီး မ်ားစြာ ဆက္စပ္ပတ္သတ္ အေရးပါေၾကာင္းကို ၂၀၀၂ ခုႏွစ္မွာ HR ဂု႐ုႀကီး တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ မိုက္ကယ္လ္အမ္စထေရာင္းက ခုလို ေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္။
“The theory of intellectual capital is closely related to much of what strategic Human Resources Management attempts to achieve in terms of building and maintaining the human capital resources required by the firm}
(Michael Armstrong, 2002)
<p>“အသိဉာဏ္ အရင္းအႏွီး သီအိုရီဟာ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ လူ႔စြမ္းအား အရင္းအျမစ္ စီမံခန္႔ခြဲမႈေတြက အဖြဲ႕အစည္းက လုိအပ္တဲ့ လူသား အရင္းအျမစ္ေတြကို ဘယ္လုိ တည္ေဆာက္တယ္၊ ထိန္းသိမ္းေပးတယ္ ဆိုတာေတြနဲ႔ နီးကပ္စြာ ဆက္စပ္ ပတ္သက္ေနပါတယ္”</p> (မိုက္ကယ္လ္အမ္စထေရာင္း၊ ၂၀၀၂)
အေစာပိုင္း ကာလေတြတုန္းက အဖြဲ႕အစည္းေတြ အေနနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕ အရင္းအႏွီး (Capital) ေတြကို တြက္ခ်က္ၾကတဲ့ ေနရာမွာ ေငြေၾကး အရင္းအႏွီး (Financial Capital)၊ အိမ္၊ ျခံ၊ ေျမ၊ တုိက္တာ၊ ကား စတဲ့ ပစၥည္းေတြ အေပၚမွာသာ မ်ားေသာအားျဖင့္ အေျခခံ တြက္ခ်က္ေလ့ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီဘက္ႏွစ္ ပိုင္းေတြမွာေတာ့ Apple တို႔လို နည္းပညာေတြ၊ တီထြင္ဆန္းသစ္မႈ (Innovation) ေတြ အေပၚ အေျခခံတဲ့ ကုမၸဏီႀကီးေတြ ေပၚေပါက္လာတဲ့ အခါမွာေတာ့ အဖြဲ႕အစည္းေတြရဲ႕ အဓိက အရင္းအႏွီး (Main Capital) ဟာ ေငြေၾကးတိုက္တာေတြ မဟုတ္ေတာ့ပဲ လူသားမ်ားရဲ႕ အသိဉာဏ္ အရင္းအႏွီး (Intellectual Capital) နဲ႔ လူ႔စြမ္းအား အရင္းအျမစ္ (Human Capital) ေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။ ဥပမာ- လတ္တေလာ Apple ကုမၸဏီက မတ္လ (၁၁) ရက္ေန႔ ဆိုရင္ သူ႔ရဲ႕ Tablet Computer သစ္ i.pad 2 ကို စတင္ ေရာင္းခ်ပါေတာ့မယ္။ သူ႔ရဲ႕ ပထမဆံုး i-pad ကို ေစ်းကြက္အတြင္း စတင္ ေရာင္းခ်ခဲ့အၿပီး တစ္ႏွစ္အၾကာမွာ ခုလို i-pad2 ကို ေစ်းကြက္နဲ႔ စတင္ မိတ္ဆက္ ေရာင္းခ်တာပါ။
ဒီတစ္ႏွစ္ အေတာအတြင္းမွာလည္း Apple ရဲ႕ i-pad ဟာ ကမာၻ႔ Tablet Computer ေစ်းကြက္ရဲ႕ ၉ဝ ရာခုိင္ႏႈန္းကို လြမ္းမိုး ထားႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ Apple ရဲ႕ i-pad ထြက္လာလာခ်င္း Samsung, Acer, Viewsonic, Hewlett-Packard (HD) စတဲ့ ကမ႓ာ့ ထိပ္တန္း အိုင္တီ ကုမၸဏီႀကီး အားလံုးလုိလိုဟာ သူတို႔ရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ Tablet Computer ေတြ အၿပိဳင္အဆိုင္ ထုတ္လုပ္ၿပီး Apple ရဲ႕ i-pad ကို အလံုးအရင္း ယွဥ္ၿပိဳင္ခဲ့ၾကတာပါ။ တကယ္ေတာ့ သူတို႔တေတြကလည္း ကမ႓ာ့ ထိပ္တန္း IT ကုမၸဏီႀကီးေတြ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ေငြေၾကး အရင္းအႏွီးေတြ၊ တျခား Physical Resource အပိုင္းေတြမွာ Appleကို မယွဥ္ႏုိင္စရာ အေၾကာင္းမရွိပါဘူး။ အဲ ဒါေပမဲ့ Apple ရဲ႕ အံ့မခန္း ထိေတြ႕မႈ (Touch Screen) နည္းပညာနဲ႔ ပါးလႊာတဲ့ ဒီဇိုင္း နည္းပညာ စတဲ့ အသိဉာဏ္ Intellectual Capital ပိုင္းမွာ မယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္ၾကတဲ့ အတြက္ ယေန႔အခ်ိန္ထိ Tablet ကြန္ပ်ဴတာ ေလာကမွာ Apple က ၉၀ ရာခိုင္ႏႈန္း စိုးမိုးထားႏိုင္တာ ျဖစ္ပါတယ္။
(၂)
Intellectual Capial ဆိုတာဟာ အဖြဲ႕အစည္း၊ ကုမၸဏီ အတြင္းမွာ သိုေလွာင္ထားတဲ့ လည္ပတ္ စီးဆင္းေနတဲ့ အသိဉာဏ္ေတြ၊ အတတ္ပညာေတြ၊ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္စြမ္းေတြ၊ Skill ေတြ၊ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္စြမ္းေတြကို စုေပါင္းထားတဲ့ တန္ဖိုး (Value) တစ္ခုကို ဆိုလုိတာပါ။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခုမွာ ထိေတြ႕ ကိုင္တြယ္လုိ႔ ရတဲ့ ရင္းျမစ္ (tangible resources) ေတြ ျဖစ္တဲ့ ေငြေၾကး၊ ျခံ၊ ေျမ၊ တိုက္တာ ကားေတြ ရွိသလို၊ ထိေတြ႕ ကိုင္တြယ္လို႔ မရတဲ့ အရင္းျမစ္ (intangible resources) ျဖစ္တဲ့ Intellectual Capital ေတြလည္း ရွိပါတယ္။ အၾကမ္းအားျဖင့္ အသိဉာဏ္ အရင္းအျမစ္ေတြကို ေအာက္ပါအတိုင္း ၃ မ်ိဳး ခြဲျခားႏိုင္ပါတယ္။
(၁) လူသား အရင္းအျမစ္ အရင္းအႏွီး (Human Capital)
လူသား အရင္းအျမစ္ အရင္းအႏွီး ဆိုတာကေတာ့ အဖြဲ႕အစည္းထဲမွာ ရွိတဲ့ ဝန္ထမ္းေတြရဲ႕ အသိဉာဏ္၊ ကၽြမ္းက်င္မႈနဲ႔ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္စြမ္းေတြကို ဆိုလုိတာပါ။ အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခု အေနနဲ႔ သူ႔ရဲ႕ Human Capital ကို လက္ရွိ ဝန္ထမ္းေတြကို သင္တန္းေတြေပး၊ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေအာင္ လုပ္ (ဒါမွမဟုတ္) အရည္အခ်င္း ျပည့္ဝၿပီး စြမ္းေဆာင္ရည္ ျမင့္မားတဲ့ ဝန္ထမ္း အသစ္ေတြကို ခန္႔အပ္ စတဲ့ နည္းေတြနဲ႔ ရွာေဖြ စုေဆာင္းႏိုင္ပါတယ္။
(၂) လူမႈ အရင္းအႏွီး (Social Capital)
လူမႈ အရင္းအႏွီး ဆိုတာကေတာ့ အဖြဲ႕အစည္း အတြင္း (ဒါမွမဟုတ္) အဖြဲ႕အစည္း ျပင္ပနဲ႔ ထိေတြ႕ ဆက္ဆံ ေဆာင္ရြက္ၾကတဲ့ လူမႈေရး ကြန္ယက္ (Social Network) ထဲမွာ ရွိတဲ့ အသိဉာဏ္ အရင္းအျမစ္၊ ကၽြမ္းက်င္မႈေတြကို ဆိုလိုတာပါ။ Social Capital ေတြ မ်ားျပား အားေကာင္းလာခ်င္တယ္ ဆိုရင္ေတာ့ အဖြဲ႕အစည္းေတြ အေနနဲ႔ ကိုယ့္ရဲ႕ ဝန္ထမ္းေတြအၾကား လူမႈဆက္ဆံေရး (Social Communication) ေတြ ေကာင္းမြန္လာေအာင္ ဖန္တီး စီမံ ေဆာင္ရြက္ေပးၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဓိက အေနနဲ႔ အသိပညာ ကူးလူးဖလွယ္မႈ (Transfer of knowledge) အေလ့အထကို မိမိတို႔ အဖြဲ႕အစည္းထဲမွာ အားေကာင္းလာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ၾကရပါမယ္။
(၃) အဖြဲ႕အစည္းဆိုင္ရာ အရင္းအႏွီး (Organizational Capital)
Organizational Capital ဆိုတာကေတာ့ အဖြဲ႕အစည္းထဲမွာ သိမ္းဆည္း သိုေလွာင္ထားတဲ့ (ဥပမာ- ကြန္ပ်ဴတာ ေဒတာ အစုအေဝး- Computer Database၊ စာရြက္စာတမ္း မွတ္တမ္း Manuals) အသိဉာဏ္ ထုထည္ ပမာဏကို ဆိုလိုတာပါ။ ဒီဘက္ေခတ္ ေခတ္မီ အဖြဲ႕အစည္း ကုမၸဏီေတြမွာေတာ့ Organizational Capital ေတြကို ပိုမိုၿပီး စနစ္တက် သိမ္းဆည္း သိုေလွာင္ႏုိင္ေရး အတြက္ ကြန္ပ်ဴတာ အကူအညီ ရယူထားတဲ့ အသိဉာဏ္ စီမံခန္႔ခြဲမႈ စနစ္ (Knowledge Management System) ေတြကို သံုးစြဲလာၾကပါၿပီ။
(၃)
အထက္မွာ ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ Intellectual Capital သီအိုရီ အားလံုးက အဖြဲ႕အစည္းေတြ အေနနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕ လူသား အရင္းအျမစ္ အရင္းအႏွီး (Human Capital) ေတြမွာ အခ်ိန္၊ ေငြေၾကး စတဲ့ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြ မ်ားစြာ ျပဳလုပ္သင့္ေၾကာင္း တညီတၫြတ္တည္း အဆုိျပဳၾကပါတယ္။ အလားတူပဲ ယေန႔ေခတ္ ကမ႓ာ့ ထိပ္တန္း ေအာင္ျမင္ေနၾကတဲ့ ကုမၸဏီႀကီးေတြ ကလည္း သူတို႔ရဲ႕ Intellectual Capital ေတြ အားေကာင္းလာေအာင္ အသိဉာဏ္ ကူးလူးဖလွယ္မႈ (Knowledge Transfer Process) ေတြ ေကာင္းမြန္လာေအာင္ ဘက္စံု၊ ေထာင့္စံုကေန ႀကိဳးပမ္း ေဆာင္ရြက္ေနၾကပါတယ္။ ဥပမာ- မန္ေနဂ်ာေတြရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြ မွန္ကန္ေအာင္ ခန္႔မွန္း တြက္ခ်က္ေပးႏိုင္တဲ့ Decision Support System ေတြ ဖန္တီးလာပါတယ္။ Decision Support System (DSS) ထဲမွာ အရင္က အျဖစ္အပ်က္ အေျခအေန (Conditions) ေတြနဲ႔ အဲဒီ အေျခအေနမွာ အရင္က မန္ေနဂ်ာေတြ ဘယ္လို ဆံုးျဖတ္ခဲ့လဲ ဆိုတဲ့ Decisions ေတြ မ်ားစြာကို သိုေလွာင္ သိမ္းဆည္းေပးထားပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္မို႔ မန္ေနဂ်ာ တစ္ေယာက္က ဆံုးျဖတ္ခ်က္ တစ္ခုခု ခ်ေတာ့မယ္ဆိုရင္ အရင္က အလားတူ အေျခအေနမွာ ဘယ္လို ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြ ခ်မွတ္ခဲ့ၿပီး ဘယ္လို ေအာင္ျမင္ခဲ့လဲ ဆိုတာကို ကြန္ပ်ဴတာက စနစ္တက် တိုက္ဆိုင္ စစ္ေဆး တြက္ခ်က္ေပးၿပီး ခန္႔မွန္းေပးတဲ့ အတြက္ ခ်မွတ္တဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြ မွန္ကန္လာေအာင္ ပိုမို အကူအညီ ေပးလာႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ ေခတ္မီ Knowledge Transfer System တစ္ခုကေတာ့ Expert System ပါ။ Expert System ဆိုတာကေတာ့ ဥပမာ- ကားဝပ္ေရွာ့ တစ္ခုမွာ ဆိုရင္ ကၽြမ္းက်င္ဝန္ထမ္း (Expert Staff) ေတြရဲ႕ အရင္က ကားျပင္ခဲ့တဲ့ မွတ္တမ္းေတြကို System ထဲမွာ Knowledge Base အေနနဲ႔ စုေဆာင္း သိမ္းဆည္းေပးထားၿပီး မကၽြမ္းက်င္ေသးတဲ့ ဝန္ထမ္းေတြ ကားျပင္တဲ့ ေနရာမွာ အကူအညီေပး အသံုးျပဳေစတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုပါစို႔။ အဲဒီ Expert System ထဲကို လက္ရွိကားမွာ ျဖစ္ေနတဲ့ ေရာဂါလကၡဏာ (Symptoms) (ဥပမာ- အင္ဂ်င္က ႏိႈးလိုက္ရင္ ထံု႔ပိုင္းထံု႔ပိုင္း ျဖစ္ေနတယ္) စတာေတြကို ႐ိုက္ထည့္လိုက္တာနဲ႔ ကားရဲ႕ ဘယ္ေနရာကို ဘယ္လုိ ျပင္ရမယ္ စတဲ့ အခ်က္အလက္ Data ေတြ တန္းစီ ထြက္လာမွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ မကၽြမ္းက်င္ေသးတဲ့ ဝန္ထမ္းေတြ ကားျပင္ဆင္တဲ့ ေနရာမွာ မ်ားစြာ အကူအညီ ေပးႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
<p>Ref: Human Resource Management at</p> <p>Work (Fourth Edition)</p> <p>By: Mick Marchington and</p> <p>Adrian Wildinson</p>
လင္းသိုက္ၫြန္႔ (ျမန္မာ့ေျမ)
By HR Journal Originally posted 18/03/2011 02:55AM
0 comments:
Post a Comment